זה המקום להכיר את מושגי היסוד במסחר באיביי eBay. מומלץ מאוד לכל המוכרים והקונים באיביי eBay, בכל הרמות (מתחילים או מתקדמים...) להכיר את כל מושגי היסוד באיביי eBay ולנצל את הידע הזה כדי להשיג את העסקאות השוות ביותר בקניות באיביי eBay, ולדעת למכור מוצרים באיביי eBay ברווח הגבוה ביותר.
מה זה חנות באיביי eBay – eBay Store?
אתר איביי eBay, מאפשר למוכרים רבים לפתוח "חנות באיביי eBay Store" וכמעט כל מוכר שרוצה לפרסם למכירה מוצרים רבים באיביי eBay, בעלויות נמוכות - פותח חנות כזו.
כל מוצרי החנות מופיעים באיביי eBay בפורמט קנייה מיידית Buy It Now בלבד, ואתר איביי eBay מפרסם מוצרי חנות, שמתאימים לחיפוש של הקונה, בחלק התחתון בדף תוצאות החיפוש, כלומר מוצרי חנות מקבלים פחות חשיפה ממוצרים אחרים באיביי eBay.
הקונים באיביי eBay, יכולים לנצל את העובדה שלמוכר מסויים, יש חנות עם הרבה מוצרים, ולבצע קנייה מרוכזת אצל אותו מוכר, וכך להוזיל את עלויות המשלוח של המוצרים אליהם, באמצעות משלוח מרוכז Combined Shipping של כל המוצרים לכתובת אחת.
מוכרים רבים בעלי חנות באיביי eBay, מעודדים את הלקוחות שלהם לקנות יותר, ע"י פרסום מלאי גדול וסוגים שונים של מוצרים בחנות שלהם, ומאפשרים לקונים להינות מהאפשרות להוזיל את עלויות הקנייה שלהם, באמצעות המשלוח המאוחד Combined Shipping.
אם נתקלנו במוצר מעניין של מוכר מסוים, שיש לו חנות, מומלץ לבקר בחנות שלו ע"י לחיצה על סמל הדלת , שמופיע ליד שם המשתמש של המוכר, או בלחיצה על הלינק Visit my eBay Store, שנמצא בחלק הימני העליון של דפי המוצר השונים של המוכר.
מהי מערכת הפידבקים באיביי eBay – eBay Feedback?
מערכת הפידבקים באיביי eBay היא "מערכת סגורה", שרק משתמשים רשומים באיביי eBay יכולים להשתמש בה, לאחר ביצוע עסקה באיביי eBay, של קניה או מכירה.
מערכת הפידבקים באיביי eBay, מאפשרת לכל קונה שביצע עסקה עם מוכר כלשהו, לכתוב על המוכר, "משוב" בטקסט חופשי – פידבק Feedback, שבו הקונה יכול לתאר את אופן ההתנהלות של המוכר, במהלך ביצוע העסקה.
קיימים 3 סוגים של פידבקים שקונה יכול להשאיר למוכר באתר איביי eBay:
פידבק חיובי – קונה באי ביי eBay, שמרוצה מהמוכר, ומהמוצר והשירות שקיבל, יכול להשאיר למוכר שלו פידבק חיובי. כל פידבק חיובי, מזכה את המוכר ב"נקודה" באיביי eBay.
השאיפה של כל המוכרים באי ביי eBay, היא לקבל רק פידבקים חיוביים מהקונים (100% Positive Feedbacks).
מוכר שיש לו 100% פידבקים חיוביים בחשבון, נחשב למוכר אמין ומקצועי, שכל הלקוחות שלו מרוצים מהשירות והמוצרים שהוא מספק.
גם המוכרים באי ביי eBay יכולים להשאיר לקונה שלהם פידבק חיובי, שמציין שהלקוח שילם בזמן, ופעל לפי הכללים באיביי eBay. פידבק חיובי שנותן המוכר לקונה, מזכה את חשבון הקונה ב"נקודה" באיביי eBay.
פידבק שלילי – קונה באיביי eBay, שהיתה לו חווית קנייה "לא טובה" עם המוכר, כלומר:
לא קיבל את המוצר שהזמין, או קיבל מוצר פגום, סבל ממשלוח איטי במיוחד, או שירות
ותקשורת גרועה עם המוכר – יכול להשאיר למוכר שלו פידבק שלילי.
הפידבק השלילי מוריד נקודה אחת מניקוד הפידבקים המצטבר של המוכר, ופוגע באחוז הפידבקים החיוביים שלו.
מוכר שיש לו מתחת ל90% פידבקים חיוביים, מסתכן בהשעיית חשבון איביי eBay שלו. לעומת זאת, הקונים באי ביי eBay, לא יכולים לקבל פידבק שלילי מהמוכר...
פידבק ניטרלי – קונה באי ביי eBay, שלא התלהב במיוחד מהאופן שבו המוכר טיפל בו, או שחווה בעיות עם המוצר, המשלוח או עם שירות הלקוחות של המוכר - יכול להשאיר למוכר פידבק ניטרלי. הפידבק הניטרלי, לא מזכה את המוכר בנקודה, כמו פידבק חיובי, אך גם לא מוריד למוכר נקודה, כמו פידבק שלילי.
פידבק ניטרלי, גם לא משנה את אחוז הפידבקים החיובים המצטבר של המוכר, ומכאן שמו - ניטרלי.
פידבק ניטרלי, פוגע בצורה עקיפה במוכר, מכיוון שעם שירות טוב יותר, או מוצר טוב יותר, הלקוח היה יכול להשאיר פידבק חיובי... הקונים באיביי eBay, לא יכולים לקבל פידבק ניטרלי ממוכרים.
מהי מערכת ה-DSR באיביי eBay – Detailed Seller Rating?
באיביי eBay קיימים נתונים נוספים לגבי כל מוכר באתר, שנקראים Detailed Seller Ratings, או DSR – דירוג מוכר מפורט.
לאחר כל עסקה באיביי eBay, הקונה יכול לדרג את המוכר בארבעה תחומים, ולתת לו ציון של כוכב אחד (הגרוע ביותר), עד חמישה כוכבים (הטוב ביותר), בכל תחום.
כל דירוגי הכוכבים בכל תחום, מצטברים לממוצע DSR, שמופיע בראש דף הפידבקים של לכל מוכר באתר איביי eBay, בעל מעל ל-10 פידבקים:
תיאור המוצר – Item As Described: ציון מ-1 עד 5, האם המוצר שהקונה קיבל תאם את תיאור המוצר באיביי eBay.
תקשורת – Communication: ציון מ-1 עד 5, האם המוכר הגיב מהר לשאלות, והיה זמין לפתרון בעיות שהתעוררו במהלך המכירה.זמן המשלוח – Shipping Time: ציון מ-1 עד 5, האם המוצר הגיע ללקוח תוך פרק זמן סביר, כפי שכתוב בתנאי העסקה בדף המוצר באי ביי eBay.
עלויות המשלוח – Shippind and Handling Charges: ציון מ-1 עד 5, האם המוכר גבה תשלום סביר, עבור משלוח המוצר ללקוח.
סידור תוצאות החיפוש באיביי לפי Best Match
השאיפה המובילה של אתר איביי, היא להעניק לקונים חווית קנייה טובה, שתגרום להם לחזור ולקנות שוב באי ביי בעתיד.
שאיפה זו, הביאה את חברת איביי, להעזר בשירותיה של חברת Shopping.com הישראלית, כדי לפתח את מערכת סידור תוצאות החיפוש: Best Match.
Best Match, מציג לקונים את המוצרים המתאימים ביותר לחיפוש שלהם, בדף תוצאות החיפוש, מהמוכרים המקצועיים ביותר באיביי, ועל פי שיקלול הנתונים הבאים:
* התאמת כותרת המוצר למילות החיפוש של הקונה.
* התאמת הקטגוריה שבה מפורסם המוצר לחיפוש הקונה.
* התאמת מאפייני המוצר Item Specifics, לחיפוש הקונה.
* מוצרים עם קידום בתשלום, Featured Plus או Featured First, יופיעו בראש הדף.
* דירוג ה-DSR של המוכר – מוצרים של מוכר עם דירוג DSR גבוה יותר, יוצגו למעלה.
* אחוז הפידבקים החיוביים למוכר – מוצרים של מוכר, עם אחוז גבוה של פידבקים חיוביים, יוצגו למעלה.
* זמן שנותר עד סיום המכירה – ככל שהזמן לסוף המכירה קצר יותר, המוצר יוצג למעלה, בדף תוצאות החיפוש.
* כדאיות פורמט המכירה – מכירה פומבית Auction עם מחיר נמוך, או מכירה מיידית Buy It Now, עם מלאי ומכירות רבות
מקונים שונים, יוצגו בראש דף תוצאות החיפוש.
* עלויות המשלוח – ככל שהמשלוח זול או חינם, המוצר יוצג במיקום גבוה יותר.
* מדיניות החזרה – מוצר עם מדיניות החזרה שהוגדרה ע"י המוכר, יופיע למעלה.
* קבלת תשלום בפייפל – מוצרים של מוכר שמעדיף לקבל פייפאל PayPal, יופיעו בחלק העליון של דף תוצאות החיפוש.
אלעד דרמון, מרצה ומדריך למסחר באתר איביי www.ezBay.co.il